Baotianforum

Scooter 50cc forum
Aktuellt datum och tid: 2014-04-20 13:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sprint/BTM rycker/hugger vid start och låg fart? Rem?
InläggPostat: 2012-04-06 16:47 

Hej!

Har en 2 år gammal BTM/Sprint från Jula som gått som en klocka. Men när jag skulle ställa av den förra hösten så kom ett mekaniskt ljud som jag aldrig hört tidigare. Det är kvar nu när jag startade upp den för i år. Det kommer oftast i låga farter samt just när man ska iväg när variatorn slår till. Den vibrerar rätt hårt kan man känna just när variatorn drar iväg den, och när man kör långsamt så kan man ibland känna detta "hugg" samt att det hörs.

Är det variatorremmen som är för gammal och "slår" på något? Den har gått 385mil med samma rem. Jag har aldrig ägt en moped med variator förut så det är helt nytt för mig.

Är det något jag fixar att byta själv OM det nu skulle kunna tänkas vara detta?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Sprint/BTM rycker/hugger vid start och låg fart? Rem?
InläggPostat: 2012-04-06 18:05 

Aldrig hört om ngt sådant fel, Men jag gissar som dig på variatorremmen. Öppna motor kåpan, kolla om den ser fräch ut, annars kan du köpa en ny från asian motors eller superbilligt.se etc.

All lycka till dig! /Wibbenz

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-06 18:32 
Användarvisningsbild

Kolla gärna med Pinalen, bra priser och för det mesta leverans på ett par dar.

Linhai Main Street 300 2006 Nypris: 29900 kr. Pris: 10000 eller bud.
TMS Super Motocross 250 2008 Nypris: 12000 kr. Pris: 6000 eller bud.

InläggPostat: 2012-04-06 19:46 

Okie!

Ska skruva upp den & kika. Bara främre motorkåpan vid fläkten eller? Inga speciella verktyg?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-06 22:15 
Användarvisningsbild

När du fått loss kåpan och den står på centralstödet kan du starta upp den och kolla om du ser något när du gasar på lite grann...

Kolla vikterna i den främre variatorn också när du ändå håller på. Men då kanske du behöver en mutterdragare för att få loss den.

175cc cylinder/Strokad vevaxel (183cc)/Topp portad av "C-man"/Keihin PE-28/A14 Kamaxel/Maxi Speed Variator/Gula kopplingsfjädrar/Avgassystem spec.byggt av Akunar/Slutväxel 4:23/

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-07 06:25 

Perfekt, ska kika på det!

Har en elektrisk mutterdragare för bildäcksbytena. Passar 17 eller 19mm hylsan som till bilen eller måste jag skaffa nån annan?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-07 08:28 
Användarvisningsbild

JonasW skrev:
Perfekt, ska kika på det!

Har en elektrisk mutterdragare för bildäcksbytena. Passar 17 eller 19mm hylsan som till bilen eller måste jag skaffa nån annan?

17 borde fungera

175cc cylinder/Strokad vevaxel (183cc)/Topp portad av "C-man"/Keihin PE-28/A14 Kamaxel/Maxi Speed Variator/Gula kopplingsfjädrar/Avgassystem spec.byggt av Akunar/Slutväxel 4:23/

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-07 10:29 

17 funkade fint! Öppnade upp den nyss och kikade. Remmen ser sliten ut på sidorna, men den ska kanske se ut så? Men jag byter när jag ändå är igång. Stod 729 17,5 30 på den befintliga.

Sen felet....det verkar helt klart vara vikterna! "Locket" som håller fast vikterna hade en byngel/skada på sig vilket verkar ha gjort att locket nött på en av vikterna och skapat en rejäl obalans ju längre jag kört. Detta då mer & mer vikt försvunnit från en av vikterna.

Så nu när jag är i köpartagen, vad bör jag köpa? Kör 1.2mil till jobbet & tillbaka hela sommaren och höll tidigare runt 70km/h mätarfart +0 beroende på lutning. Den varvade dock rätt rejält känns det som....

Vilket variatorkitt bör jag gå på? Helt original i övrigt och jag har inga tankar på att trimma mer än en genom variatorn. Bör jag köpa ny fjäder också? Vilken rem?

Har bilder, men de var för stora trots att jag minskade dom till 1024x768... Ni kan kika här:

http://savarturbo.se/~jw/Baotian/

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-07 12:49 
Användarvisningsbild

JonasW skrev:
17 funkade fint! Öppnade upp den nyss och kikade. Remmen ser sliten ut på sidorna, men den ska kanske se ut så? Men jag byter när jag ändå är igång. Stod 729 17,5 30 på den befintliga.

Remmen ser verkligen sliten ut och därav all skit innanför kåpan, gör rent och på med en ny rem, gärna en kevlartyp om du hittar...

Citera:
Sen felet....det verkar helt klart vara vikterna! "Locket" som håller fast vikterna hade en byngel/skada på sig vilket verkar ha gjort att locket nött på en av vikterna och skapat en rejäl obalans ju längre jag kört. Detta då mer & mer vikt försvunnit från en av vikterna.

Misstänkte att det var något annat än remmen när du sa att det var ett "mekanisk ljud"

Citera:
Så nu när jag är i köpartagen, vad bör jag köpa? Kör 1.2mil till jobbet & tillbaka hela sommaren och höll tidigare runt 70km/h mätarfart +0 beroende på lutning. Den varvade dock rätt rejält känns det som....

70 km/h otrimmat... Det är riktigt bra!
Försök att väga en av vikterna du har i nu och sedan kan du gå upp lite i storlek på vikterna (1-2 gram) så varvar den mindre.
Vikter:
http://www.pinalen.se/upload/index.php?route=product/category&path=37_42_48_132_69

Citera:
Vilket variatorkitt bör jag gå på? Helt original i övrigt och jag har inga tankar på att trimma mer än en genom variatorn. Bör jag köpa ny fjäder också? Vilken rem?

Om du behöver en ny fjäder är tveksamt...
Det finns många variatorer att välja på, men din går ju bra med original så du kanske ska köpa en ny likadan som du har och bara byta vikter.....

Variator t.ex
http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-variator-standard-inkl-vikter-p-139676-1.html?cPath=409_11777_11778&sessID=5f9f430321a05fe618bc4d1800c988c2
Rem:
http://www.pinalen.se/upload/index.php?route=product/product&path=37_42_48_132_80&product_id=2257

De flesta av länkar går till Pinalen för att de är grymt snabba med leverens! Jag har fått mina prylar på 2 dagar ungefär.
Ring till Pinalen och fråga vad som passar till din moppe.

Racing Planet, där får du räkna med 1 vecka ungefär för de skickar från sitt lager i Tyskland.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-07 14:52 

Man får tacka så mycket för svaren!

Jo 70km/h är ju helt vansinnigt med tanke på att den är helt original förrutom rosa kabeln. När den är på bra humör ;) så gör den faktiskt mätaren ut ibland och då har jag mätt upp den till 70 gps km/h med en bilgps monterad på moppen.

Jag ska ta loss variatorn imorgon igen och väga vikterna.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-07 15:47 
Användarvisningsbild

Den kan bli ännu snabbare med lite tyngre vikter, men det är inte säkert. Den kan vara optimalt inställd nu, du märker det när du testar nya vikterna.

Kopplingsfjädrar som du monterar i själva koppling är till för om du har svårt att ställa tomgången utan att bakhjulet börjar driva.

Håll koll på din nya rem, om den slits snabbt så kan en ny tryckfjäder vara lösningen för dig.
Tryckfjädern är till för att öka trycket på remmen om den skulle slira i t.ex uppförsbacke.
Men det ökade trycket innebär också att det blir trögre för motorn att växla upp. Det spänner mycket hårdare om remmen där bak.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-08 13:35 

Beställde en : http://www.racing-planet.se/reservdelar ... a18e6ae125
Lite dyr, men lite extra kan man ju lägga om detaljarbetet är lite bättre än original. Samt att man fick med 3 satser med vikter, 6.5, 7.5 & 8.5

Det satt 6.5g i den original.

Sen en kevlarrem, loctite och fett från Pinalen.

Men det jag märkte var att det fanns inget distans som med originalvariatorn? Den på några mm som man trär på variatorhylsan. Ska man köra helt utan eller bör man använda den som finns på originalhylsan?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-08 14:55 
Användarvisningsbild

Låg den mellan skivorna på variatorn? Då var det en v-ring. en strypning. du väljer själv om du ska använda den :wink:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-08 15:17 

På bild F12 så sitter den monterad lös på hylsan (nr.17 på bilden).

http://www.pinalen.se/QT-12%20%20Reserv.htm

Är det en strypning?? Låter ju helt sjukt med tanke på hur snabbt det går redan nu :)

Det är som sagt en metalldistans på ett par mm (typ tjock bricka) som sitter på hylsan mot variatorn.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-08 15:18 
Användarvisningsbild

JonasW skrev:
Lite dyr, men lite extra kan man ju lägga om detaljarbetet är lite bättre än original. Samt att man fick med 3 satser med vikter, 6.5, 7.5 & 8.5
Men det jag märkte var att det fanns inget distans som med originalvariatorn? Den på några mm som man trär på variatorhylsan. Ska man köra helt utan eller bör man använda den som finns på originalhylsan?

Kevlarrem håller bättre än de andra.

Brickorna är strypningar.
Förklaring:
När du har en bricka mellan hylsan och variatorn så stoppar det variatorn från att slå ut (växla upp) fullt.
Remmen kommer inte längst ut på variatorn (högsta växel).

Brickorna följer ju med det nya kittet...

När det gäller vikterna kan du ju prova med att först köra med 6,5 för att se hur den beter sig med den nya variatorn.
Är det ungefär samma varvtal som tidigare så testa nästa vikt.
Nu kan det faktiskt vara så att den varvar mindre direkt från början med 6,5 gr. eftersom den nya variatorn troligtvis har lite annorlunda stigningsvinklar än originalet...

Senast redigerad av Wilds 2012-04-08 15:29, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-08 15:26 

Wilds skrev:
JonasW skrev:

Kevlarrem håller bättre än de andra.

Brickorna följer ju med det nya kittet...

När det gäller vikterna kan du ju prova med att först köra med 6,5 för att se hur den beter sig med den nya variatorn.
Är det ungefär samma varvtal som tidigare så testa nästa vikt.
Nu kan det faktiskt vara så att den varvar mindre direkt från början med 6,5 gr. eftersom den nya variatorn troligtvis har lite annorlunda stigningsvinklar än originalet...

Okej, då ska jag börja med 6.5g!

Jag menar att distansen/brickan sitter monterad PÅ hylsan som har nr.17 på bilden. Den ser ut som brickorna i variatorkittet fast mycket tjockare, ett par mm. Alltså, brickorna som följer med kittet är ju supertunna.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-08 15:30 
Användarvisningsbild

Brickorna är strypningar.
Förklaring:
När du har en bricka mellan hylsan och variatorn så stoppar det variatorn från att slå ihop (växla upp) fullt.
Remmen kommer inte längst ut på variatorn (högsta växel).

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-08 15:36 

Så om jag är ute efter max fart så ska det inte sitta någon som helst bricka oavsett tjocklek då?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-08 15:55 
Användarvisningsbild

JonasW skrev:
Så om jag är ute efter max fart så ska det inte sitta någon som helst bricka oavsett tjocklek då?

Helt rätt!
Du får prova vad som blir bäst. Jag skulle ju testa utan brickor Skin_Colorz_PDT_02

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2012-04-08 16:57 

Haha ok :)

Men bara av nyfikenhet, varför skickar man då med dessa tunnare brickor med ett varitorkitt som är gjort för mer acc & fart?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme